Heeft psychologische prijsvoering nog steeds zin?

Al decennia worden prijzen veelal aangegeven als €9.99 ipv €10, enzovoorts. Is het bewezen of dit nog steeds zin heeft?

Sommige bedrijven als de HEMA stappen er bijvoorbeeld vanaf, die adverteren nu gewoon met ronde getallen.

Ikzelf vind een hele hoop negens juist intimiderender dan een simpel, rond getal.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke vraag!

Het beste antwoord

Volgens een onderzoek van Robert M. Schindler van Rutgers University in Camden (VS). Uit dit onderzoek d.m.v. catalogussen bleek dat de catalogussen die 99 cent hadden i.p.v. afgeronde prijzen, 8% meer omzet hadden.

Dit is echter in de VS, het zou heel goed kunnen dat het effect in Nederland anders is.

Let ook: In Nederland krijg je (in principe) geen centen meer. €9,99 heeft is dus enkel als je pint "nut."

Toegevoegd na 6 minuten:
Nog een bron toegevoegd, die helaas uit 2003 is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het antwoord is heel simpel, ja.
Als het niet zinvol zou zijn zouden de marketing mensen er direct van af stappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De mens is tijdens zijn bestaan (als denkende mens) nauwelijks veranderd, mentaal gezien.
Dat betekent ook dat psychologische effecten een hooguit geringe verandering in hun invloed hebben ondergaan.

Wat enorm veranderd is, is het aantal prikkels waar we per dag aan blootgesteld worden.
We zijn ons daarom van diverse psychologische invloeden eerder MINDER bewust dan bewuster geworden.

Zo is bewezen dat men nog net zo gevoelig is voor optische illusies dan vroeger.

Je zou het bedrag, weergegeven als 9.99 een optische illusie kunnen noemen, het "oogt anders dan 10.00.
Omdat we een decimaal stelsel hebben en 10 meer is dan 9 (die .99 die er achter aan komt vinden mensen onbewust minder belangrijk) zijn we er nog steeds gevoelig voor.

Dit is zoals aangegeven een on(der)bewust proces.
verstandelijk weten we dat beide bedragen in feite hetzelfde zijn als we contant betalen.

Kopen is echter een veel onbewuster proces dan we denken.
Als je honger hebt of een naar gevoel hebt kom je met andere spullen thuis dan wanneer je met volle maag en gemiddeld gemoed gaat winkelen. (als je vrolijk bent heeft dat ook invloed op je koopgedrag)

Dus ja psychologische prijsvoering heeft nog steeds zin.
Zo doen de termen korting, afgeprijsd en uitverkoop het onveranderd nog steeds heel goed, ook als dat bedrog is.